Jag har ett avtal med samhället som innebär att jag ger upp mina anspråk på att skydda min egendom och mitt liv mot att samhället gör det i stället. Samhället har i detta fall fått ett våldsmonopol. Men om nu jag ska hålla min del av avtalet så måste samhället göra detsamma - och så är inte fallet idag. Det finns ett antal nödvändiga förändringar som måste till för att avtalet skall kännas rimligt;
1) Straffen för våldsbrott måste skärpas avsevärt. Ingen som med vett och vilja misshandlar någon annan skall kunna få ett lägre straff än fem år i fängelse. Sedan spelar det naturligtvis inte någon roll om man är under arton år, är berusad eller drogad.
2) Den som tar livet av någon annan ska sitta minst tio år i fängelse om det skett genom vållande (fyllekörning t.ex.), minst 20 år om det är dråp och reellt livstid om det är mord. Samhället kan aldrig acceptera att man tar livet av någon annan annat än i självförsvar, och straffsatserna måste spegla denna inställning.
3) Halvtidsfrigivning måste avskaffas och ersättas med möjlighet till frigång med obligatorisk fotboja efter två tredjedelar av straffet om man skött sig. Skall inte gälla vid våldsbrott.
4) Den som är vaneförbrytare och begått brott för tredje gången skall efter straffets avtjänande bära elektronisk fotboja under en prövotid av tio år. Den som brutit mot regelverket tre gånger ska nog hållas under uppsikt...
5) Omvänd bevisföring får aldrig användas. Det skall alltid vara åklagaren eller käranden som har beviskravet riktat mot sig - ingen skall behöva bevisa att man är oskyldig. Dagen ordning i skattemål är en ren orimlighet.
Förutom dessa grundläggande förändringar kan en gammal morfar inte låta bli att tycka att trafikpolisen borde avskaffas. Dessa rättstjänare förefaller vara polisens B-lag och borde kunna göra något nyttigare än stå och hänga vid vägkanten. Fler övervakningskameror och obligatoriskt alkohollås i alla fordon borde kunna ersätta denna personal fullt ut tillsammans med Trafikverkets tekniska insatser på vägarna...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar