torsdag 17 juni 2010

Fyrkantig som en CSN

Så har då de tekniska högskolorna bestämt sig för att ersätta de studenter som har hamnat i kläm i CSN:s fyrkantiga hantering av läsårsbegreppet och helårsstudier. Om man nu följer skolans studieplan och tar 28 poäng på hösten och 32 på våren så anser CSN att man är återbetalningsskyldig eftersom man borde tagit 30 poäng per termin, eller vad det är. Man tar sig för pannan. CSN har aldrig gjort sig känt för någon service, men nog borde väl även detta statliga verk inse att om högskolorna gör bedömningen att studenterna klarat att följa kursplanen så har CSN ingen anledning att ifrågasätta detta. Om myndigheten anser att regelverket inte fungerar får man väl uppmärksamma politiken på detta och begära förändring - inte bara blunda och skaka på huvudet. Det vore inte i vägen med en pudel från CSN:s ledning - en ursäkt till studenterna och ett tack till de tekniska högskolorna som visade den handlingskraft som CSN tydligen helt saknar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar