onsdag 16 juni 2010

Från röd-grön röra till kollision

När man lyssnar på partiledardebatten kan man inte annat än undra hur i jösse namn dessa tre partier ska kunna regera landet. Oavsett vad man tycker i de ideologiska frågorna måste man sätta många frågetecken för förmågan att regera. Ett disparat gäng som redan före valet säger att samarbetet ska upphöra om man inte vinner måste få anses vara ett högriskprojekt även om man vinner.Eftersom den enda sammanhållande länken förefaller vara att man vill ersätta den sittande regeringen förefaller det rimligt att anta att om man uppnår detta så återgår man till sitt tidigare skyttegravskrig om man kommer i regeringsställning. Hur ska politiskta oerfarenheter som Lars Ohly, Maria Wetterstrand och Mona Sahlin kunna agera på ett regeringsfäigt sätt när man väl är socialminister, miljöminister och (bevare oss väl) statsminister? Det är en sak att kritisera andra som agerar, något helt annat att styra en skuta med tre olika styråror....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar