torsdag 26 augusti 2010

Mona Sahlin avgår på valnatten

Socialdemokraterna med Mona Sahlin som partiledare har gjort ett antal stora strategiska misstag inför höstens val. Att forma en röd-grön kollision utan att först ha pratat sig samman i viktiga frågor har visat sig direkt skadligt. Oenigheten och tvetungotalandet om utrikespolitik, förmögenhetsskatt och fastighetsskatt har tydligt visat på den inbördes oenigheten och den dåliga samordningen. Den egentliga konsekvensen har blivit att socialdemokraterna har tvingats på defensiven i varenda fråga av rädsla för att det bräckliga samarbetet skall spricka.
En annan historisk tradition är att socialdemokraterna har litet förbarmande med partiledare som misslyckas med att vinna val - en tradition man delar med moderaterna. Det är med andra ord ingen högoddsare att gissa att Mona Sahlin efter det klassiska valnederlaget den 19 september i år meddelar att hon lämnar sin post. Gott så - men det egentliga problemet är väl att det inte finns någon naturlig efterträdare. Kan någon se Thomas Östros som partiledare - nähä, trodde väl inte det....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar