Moderaterna vann förra valet på arbetslinjen. Många har framhållit att detta var ett lysande exempel på att trängas runt mitten av väljarkåren - och det är sant. Det moderaterna gjorde var att fånga socialdemokratiska väljare genom att ha högre trovärdighet än SAP. Under mandatperioden har också arbetslinjen cementerats med bl.a. nödvändiga förändringar i sjukvårdsförsäkringen som följd.
Men samtidigt är den moderata segern olycklig. Arbetslinjen cementerar framförallt uppfattningen att anställning är det viktiga, vilket idag känns som en kontraproduktiv inställning. Centerpartiet har under hela mandatperioden framhållit entreprenörskapet som det viktiga, men har fått svagt stöd från moderaterna. Problemet är ju bara att på sikt är det bara centerns inställning som kan ge jobb - såväl entreprenörens som hans/hennes anställda. Moderaterna borde se upp så att man inte bara fångar socialdemokraternas väljare, utan blir fast med deras 1800-talsidéer dessutom...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar